luni, 27 martie 2017

Aport in natura sau donatie-inregistrari corecte

“Asociatul firmei doreste sa aduca drept aport personal in firma mai multe utilaje, dar nu ca aport la capitalul social. La ce valoare se inregistreaza aceste utilaje? Care sunt documentele pe baza carora se fac inregistrarile in evidenta contabila?"

Aportul in natura este contributia materiala adusa de un asociat/actionar in cadrul unei societati in vederea desfasurarii activitatii economice pentru care a fost infiintata.

Orice actionar/asociat poate aduce un aport la societate doar in legatura cu capitalul social, fara ca aportarea unor bunuri sa fie posibila si permisa si in alte situatii. Practic, utilajele respective ar putea fi aduse doar ca aport in natura la capitalul social, caz in care se efectueaza inregistrarea contabila 2131 " Echipamente tehnologice (utilaje)" = 456 "Decontari cu actionarii/asociatii privind capitalul" ca efect al subscrierii la capitalul social majorat. Aducerea unor bunuri in societate nu poate fi inregistrata prin creditul contului 4551 "Actionari/asociati - conturi curente", prin care se inregistreaza doar numerarul pus la dispozitia societatii, sub rezerva retragerii acestuia pe masura existentei disponibilitatilor banesti ale societatii.

O posibilitate de aducere a bunurilor in patrimoniul societatii ar fi si vanzarea acestora, la valoarea de piata de catre actionar/asociat, conform unui contract incheiat in forma autentica din care sa rezulte valoarea si provenienta utilajelor respective.
Pentru stabilirea unei valori corecte , se recomanda evaluarea acestora la pretul de piata, de catre un evaluator specializat in astfel de bunuri.

In situatia in care societatea are mai multi asociati, se recomanda de asemenea, incheierea unei intelegeri prin care sa se precizeze:
- necesitatea aducerii bunurilor respective in patrimoniul societatii, pentru desfasurarea activitatii economice pentru care este autorizata;
- perioada de aducere a bunurilor in patrimoniul societatii sau lasarea definitiva a acestora la dispozitia societatii;
- pretentiile materiale ale asociatului care le vinde societatii.

In acest caz, inregistrarea contabila care poate fi efectuata este 2131 " Echipamente tehnologice (utilaje)" = 404 "Furnizori de imobilizari".
In situatia in care valoarea acestora nu se achita vanzatorului (asociatul/actionarul), deci se imtocmesc documente de donatie, valoarea aferenta acestor echipamente se reia la venituri impozabile, pe masura amortizarii acestora. Donatia privind investitiile este reglementata la punctul 394(3) din OMFP 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate:
“394(3) In conturile de subventii pentru investitii se contabilizeaza si donatiile pentru investitii, precum si plusurile la inventar de natura imobilizarilor corporale si necorporale.”

Monografie contabila:
Receptionarea echipamentelor primite din donatie in baza documentelor justificative
2131 Echipamente tehnologice (utilaje) = 4753 Donatii pentru investitii ( cu valoarea echipamentelor / utilajelor donate )
Inregistrarea lunara a cheltuielilor cu amortizarea :
681 "Ch de expl privind amortizarile = 281 ( amortizarea lunara a echipamentelor donate )
Inregistrarea lunara a veniturilor din donatii primite la nivelul valorii amortizarii lunare a echipamentelor primite prin donatie:
4753 Donatii pentru investitii = 7582 Venituri din donatii primite
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Ela Dumitra - Lector Universitar dr.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu